Kursdeltakerne bør organisere kollokvier for å diskutere øvelser og pensum. Erfaring har vist at egenorganiserte kollokviegrupper er en av de mest effektive måter å lære seg dette faget på. Kurslederne er meget positiv til å besvare konkrete spørsmål og diskutere problemstillinger som kollokviedeltakerne finner behov for å ta opp.
Uke | Dato forelesninger | Tema forelesninger | Øvelse |
34 | 19.8.03/20.8.03 | Motivasjon og oversikt, 2.1-2.4 | |
35 | 26.8.03/27.8.03/28.8.03 | 2.4-2.6 | |
36 | 3.9.03/4.9.03 | 2.6, eksempel | 1 3.9.03 |
37 | 9.9.03/10.9.03 | 3.1-3.2 (+instituttseminar) | |
38 | 16.9.03/18.9.03 | 3.3-3.6 | 2 17.9.03 |
39 | 24.9.03 | 4, 5.1 | 3 23.9.03 |
40 | 30.9.03/1.10.03 | 5.1-5.2 | 4 2.10.03 |
41 | 7.10.03/8.10.03 | ||
42 | 15.10.03/16.10.03 | 5.2 | 5 14.10.03/21.10.03 |
43 | 22.10.03/23.10.03 | eksempler, 5.3-5.5 | 6 innlevering tirsdag 21.10.03 kl. 1015 |
44 | 28.10.03 | 5.6-5.7 | 7 30.10.03 |
45 | 4.11.03/5.11.03 | 5.8-5.11,6 | 8 6.11.03 |
46 | 12.11.03/13.11.03 | 6,7.1-7.4,7.6-7.7,9.1,9.5-9.9 | 9 11.11.03 |
47 | 10 18.11.03 19.11.03 20.11.03 | ||
48 | 11 25.11.03 26.11.03 27.11.03 | ||
49 | 3.12.03 | Muntlig eksamen (930-1500) | 2.12.03 |
Vi vil tilby en øvelse med skriftlig innlevering og retting med direkte tilbakemelding til den enkelte.
En muntlig eksamensform gir mulighet for å vise beherskelse av et emne ved å snakke om det. Det gir ofte bedre karakterer enn en skriftlig eksamen, men krever at kandidatene har øvd seg på språkbruken i begrepsapparatet og har forstått fagets metoder på et språklig aktivt plan. Dette oppnås effektivt ved å diskutere faget i grupper (kollokviegrupper) og presentere problemstillinger og løsninger for hverandre.
En skriftlig eksamensform gir anledning til å vise problemløsningsevne i tillegg til kjennskap til definisjoner og teorem innen feltet. Også evne til å gjennomføre bevis og forstå nye definisjoner kan bli testet. Den rimelig lange tiden til rådighet gir anledning til refleksjon omkring faget med utgangspunkt i de konkrete oppgavene som gis. Løsning av oppgaver gjennom semesteret er en nødvendig trening til denne eksamensformen, og oppgavetypen til eksamen vil minne om de som blir levert ut i løpet av semesteret. Det å diskutere ulike løsningsmetoder for oppgaver og søke råd og hjelp hos hverandre, gruppeleder eller kursansvarlig fremmer også god innlæring av stoffet.