Kursdeltakerne bør organisere kollokvier for å diskutere øvelser og pensum. Erfaring har vist at egenorganiserte kollokviegrupper er en av de mest effektive måter å lære seg dette faget på. Kurslederne er meget positiv til å besvare konkrete spørsmål og diskutere problemstillinger som kollokviedeltakerne finner behov for å ta opp.
Etter ønske fra studentene blir det en obligtorisk øvelse med skriftlig innlevering og retting med direkte tilbakemelding til den enkelte.
En muntlig eksamensform gir mulighet for å vise beherskelse av et emne ved å snakke om det. Det gir ofte bedre karakterer enn en skriftlig eksamen, men krever at kandidatene har øvd seg på språkbruken i begrepsapparatet og har forstått fagets metoder på et språklig aktivt plan. Dette oppnås effektivt ved å diskutere faget i grupper (kollokviegrupper) og presentere problemstillinger og løsninger for hverandre.
En skriftlig eksamensform gir anledning til å vise problemløsningsevne i tillegg til kjennskap til definisjoner og teorem innen feltet. Også evne til å gjennomføre bevis og forstå nye definisjoner kan bli testet. Den rimelig lange tiden til rådighet gir anledning til refleksjon omkring faget med utgangspunkt i de konkrete oppgavene som gis. Løsning av oppgaver gjennom semesteret er en nødvendig trening til denne eksamensformen, og oppgavetypen til eksamen vil minne om de som blir levert ut i løpet av semesteret. Det å diskutere ulike løsningsmetoder for oppgaver og søke råd og hjelp hos hverandre, gruppeleder eller kursansvarlig fremmer også god innlæring av stoffet.