Oversikt over innholdet på denne vev-siden:
På grunn av arbeidsformen er det satt et tak på 24 studenter for kurset.
Kurset blir organisert omkring 3 større prosjektoppgaver med intensive perioder med teori imellom. Studentene fordeles på arbeidslag. Størrelse og sammensetning av disse varieres fra gang til gang. I det ene prosjektet vil arbeidslagene gå sammen om en større oppgave. I de to andre prosjektene vil arbeidslagene konkurrere mot hverandre om å levere den beste løsningen. Arbeidslagene vil bli organisert etter ulike organisasjonsmodeller. I enkelte av disse vil de instituttansatte gruppelederne inngå som fullverdig deltakere på arbeidslaget, i andre organisasjonsmodeller vil de være konsulenter.
Gjennomføringen av prosjektene er avhengig av at alle deltakerne på et arbeidslag yter sin del. Hele laget vil derfor få problemer om enkeltpersoner trekker seg ut i løpet av en prosjektoppgave. Vi vil derfor inngå en avtale med kursdeltakerne som sikrer at ingen trekker seg fra kurset under en prosjektoppgave. Mellom prosjektoppgavene vil arbeidslagene reorganiseres, og det vil da være mulig å trekke seg fra kurset uten at dette går ut over andre deltakere.
Oppgavene er som følger:
Vi vil arbeide med en komponentbasert (objektorientert) programvareoppbygning etter COTS (Components off the shelf) tankegangen.
Som et verktøy for kommunikasjon på kurset vil vi bruke FMS.
Kurset begynner tirsdag 22. januar.
uke | datoer | tema | mandag | tirsdag | onsdag | torsdag | fredag |
4 | 20.1.-24.1. | introduksjon: programvareprosesser, -vedlikehold, -kvalitetssikring (dokumentinspeksjon) og -dokumentasjon, samarbeidspsykologi og struktur på arbeidslag | F | F | F | ||
5 | 27.1.-31.1. | -"- | F | F | F | ||
6 | 3.2.-7.2. | prosjektoppgave 1 | O | O | O | O | O |
7 | 10.2.-14.2. | -"- | O | O | O | O | O |
8 | 17.2.-21.2. | presentasjoner prosjektoppgave 1 | P | P | P | ||
9 | 24.2.-28.2. | teori om prosjektplanlegging, programvareutvikling og kostnadsestimering | F | F | F | ||
10 | 3.3.-7.3. | teori om prosjektplanlegging, programvareutvikling og kostnadsestimering | F | F | F | ||
11 | 10.3.-14.3. | prosjektoppgave 2, fase 1 | O | O | O | O | O |
12 | 17.3.-21.3. | -"- | O | O | O | O | O |
13 | 24.3.-28.3. | salgspresentasjoner prosjektoppgave 2, fase 1 | P | P/F | F | ||
14 | 31.3.-4.4. | teori om prosjektplanlegging, programvareutvikling og kostnadsestimering/prosjektoppgave 2, fase 2 | F | F/O | O | ||
15 | 7.4.-11.4. | prosjektoppgave 2, fase 2 | O | O | O | O | O |
16 | 14.4.-18.4. | påskeferie | H | H | |||
17 | 21.4.-25.4. | prosjektoppgave 2, fase 2 fortsetter | H | O | O | O | O |
18 | 28.4.-2.5. | -"- | O | O | O | H | O |
19 | 5.5.-9.5. | presentasjoner prosjektoppgave 2, fase 2 | P | P | P | ||
20 | 12.5.-16.5. | oppsummering | F |
Symbolbruk
Gjennomførte prosjektoppgaver er nødvendig for å kunne gå opp til eksamen.
Det vil ikke bli gitt karakter på prosjektene, men kursdeltakerne vil på
eksamen få spørsmål om prosjektoppgavene og hvordan arbeidslagene løste disse.