- bilde: lapper på veggen/prosjekttavle
- hvorfor? holde kontroll på hva teamet jobber med til enhver tid
- kolonnebasert
- inneholder oppgaver
- minimum: TODO, Doing, Done
- ofte også: backlog/inbox e.l. til ting som ikke ennå er prioritert
- ofte også: egen kolonne til ekstern test, review etc.
- tavle kan være fysisk, men mange digitale muligheter også: github project
board, trello, jira osv.
- Hvordan jobbe med en prosjekttavle:
- Plukk oppgaver fra kolonnen med prioriterte oppgaver (typisk todo). Denne
kolonnen fylles som oftest i planleggingssesjon (feks 2. hver uke). Kolonnen
er gjerne også prioritert slik at de viktigste oppgavene ligger øverst
- Flytt oppgaven du begynner på fra TODO til Doing, slik at andre vet at
oppgaven er påbegynt. Gi oppgaven til deg selv slik at andre vet hvem som
jobber med den.
- Når oppgaven er ferdig og godkjent flyttes oppgaven til Done. Hva som regnes
som ferdig (Definition of Done) blir teamet enige om (hvilke tester skal
gjøres, kvalitet på kode osv)
- All informasjon som trengs for å løse en oppgave skal legges inn på oppgaven,
slik at den som begynner på oppgaven kjapt kan sette seg inn i og utføre
oppgaven. Dette skal fylles inn på planleggingssesjon (evt på en teknisk
gjennomgang)
- hvis oppgaver er avhengig av hverandre, tillater mange systemer å koble sammen
oppgaver slik at det blir tydelig at en oppgave ikke kan påbegynnes før en
annen er ferdig
- Hold orden på prosjekttavlen. Flytt oppgaver på riktig tid, særlig hvis man
jobber remote eller har kunder som følger med på tavlen er det viktig at den
viser hva som faktisk skjer
- Ha en egen kolonne der kunder/brukere kan legge inn oppgaver. Disse skal
gjennom planlegging og prioritering før de havner i Todo-kolonnen
- Finnes mange fine features i prosjekttavle-verktøy, hovedregel: Keep it
simple, stupid (KISS). Prosjekttavlen skal være et hjelpemiddel, ikke bli
målet med prosjektet
- Oppsummert:
- Hensikt: Holder oversikt på hvem som gjør hva, hvilke oppgavers om er ferdige,
og hvilke oppgaver som skal løses
- Kommunikasjon mellom teammedlemmer: hvem gjør hva (pågående)
- Kommunikasjon mellom team og kunde: hvilke oppgaver er løst (ferdig)
- Prioritering: hva er rekkefølge på de neste oppgavene som skal løses
(todo/prioritert)
- hva har vi valgt å ikke fokusere på (backlog) i denne fasen
- avklar hvem som har ansvar for å flytte kort fra en kolonne til en annen
- avklar hvem som kan legge inn kort i backlog, og hvem som kan flytte oppgaver
inn i prioritert
- ulike prosjektmetodikker setter ulike begrensninger på project board: dvs de
setter begrensninger på hvordan teamene jobber (eks: kanban begrenser antall
saker som er åpne samtidig, scrum begrenser antall totalsaker i en iterasjon)
### Retrospektiv
- Bilde: engasjerte, aktive teammedlemmer
- Handler om å gå gjennom de erfaringene teamet gjør seg i et prosjekt og
lære av dem, og endre oppførsel for å få teamet til å fungere bedre
- viktig prinsipp: alle har gjort det som der og da så ut som den beste
løsningen, og alle har gjort så godt de kan
- prinsippet er viktig fordi retrospektiv ikke handler om å legge skyld for
eventuelle problemer
- fokus skal være på forbedringer og løsninger på problemer (løsningsorientert i
stedet for problemorientert)
- et møte der hele teamet er med, varer typisk 1 - 1 1/2 time, men kan også være
kontinuerlig fokus
- et teammedlem (eller noen utenfra) fasiliteter møtet (styrer øvelsene,
tidsbruk, sørger for god og konstruktiv tone osv)
- går gjennom en eller flere "øvelser" for å vurdere hvordan perioden har vært
- ender som oftest med forslag til forbedringer, endringer i hva man skal
fokusere på osv
- teamet blir sammen enige om hva som skal endres på for å få bedre samarbeid
- noen vanlige ting å fokusere på i retrospektiv:
- hva har vært bra i sist periode?
- hva ønsker teamet å slutte med?
- hva ønsker teamet å begynne med?
- hva hindrer teamet?
- praktisk gjennomføring:
- bruker ofte post-its og mye tavleplass
- alle skriver ned det de kommer på på lapper og henger dem opp
- alle lapper gjennomgås, lignende/like lapper grupperes
- alle i teamet stemmer på hva som er mest viktig og blir sammen enige om noen
få punkter som skal endres/gjennomføres frem til neste retrospektiv
- husk: hold god stemning, vil helst ende opp med god-feeling etter retro
- OPPGAVE: liten retro om forrige forelesning