GMAX EKSPORT PROBLEMER


Av Chris File, oversatt av Joakim Aasen

Et utdrag fra Chris’ glimrende side, http://takeoff.to/landing

 

 

Standard feilmelding fra MakeMDL

 

 

1)    Er gamepacken riktig installert?

 

2)    Regionale Innstillinger

 

3)    Hvis filnavnet du eksporterer med har mellomrom, fjern dem

 

4)    Alt over er ok, noe er galt med modellen

 

 


 

1. ER GAMEPACKEN INSTALLERT

 

Har du kopiert innholdet av din ../FS2002/flightsim-katalog til din ../GMAX-katalog?

 

 


 

2. REGIONALE INNSTILLINGER

 

I dine regionale innstillinger (finnes i Control Panel) sett desimalsymbolet til punktum, ikke komma.

 

 

 


 

4. ALT OVER ER OK, HAR EKSPORT-FEILMELDING:

 

EKSPORT-FEIL:

 

Disse feilene finnes i log-filen, laget av MakeMDL. Den finnes i katalogen du eksporterer til med samme filnavn som modellen, men av filtype ’.log’. F.eks. eksporterte du til c:\test.mdl, vil log-filen finnes i samme katalog med navnet test.log.

 

(Part ?) Found colocated vertices within triangle

ERROR: use of undefined LOD value ?

Error in exporter: Mismatch between # vertices (?) and # normals (?) in part ?.

(Part ?) Found co-linear vertices within triangle

 

 

 


 

Colocated vertices

 

Oppstår f.eks hvis du eksporterer en cone med radius 0, dvs. flere vertices deler samme posisjon.

 

Denne feilen fikses med et weld. Enkleste er å velge alle vertices i delen og deretter velge weld. Hvis du får en feilmelding som sier:

 

 

Fortsett ved å sette ned terskel for weld, pilene ved siden av ’0.1’-rubrikken nedenfor.

 

 

Ved å ”sveise” alle vertices oppnår man at man bare har en vertex i den posisjonen og MakeMDL vil overse.

 

 


 

Bruk av udefinert LOD-verdi

 

Dette skjer når du har et objekt med LOD_ i navnet men uten at du har et nummer etter LOD_.

Eks: Et objekt ved navn box_LOD_hello gir denne feilen ERROR: use of undefined LOD value HELLO

 

For å fikse dette, finn den aktuelle delen og sett inn et nummer (LOD_100 f.eks)

 

 


 

Mismatch between # of vertices #normals

 

Dette skjer når du laget en del med 2 vertices og ingen kanter. (Hvis du prøver å lage en kant med to vertices får du ‘colocated vertices’-feilen).

Dette fikses igjen med et weld. velg alle vertices i delen og weld.

 

 


 

Co-linear vertices

 

La oss først definere en trekant

 

En trekant (triangle) i gmax er kjent som en kant (face), kanter består alltid av 3 vertices. Et polygon består av kanter (et polygon med 4 vertices har 2 kanter)

 

Nå som vi vet at en kant har 3 vertices hva betyr det at makemdl sier duisse er co-linear?

Det betyr at de 3 verticesdeler samme linje.

 

Under er et bilde av en kant som ikke vil gi eksport-feil, vi går ut i fra at alle vertices har lik Z-verdi på disse bildene.

 

 

 

 

Her er en kant som vil gi en feil ettersom alle vertices har samme Z- og Y-verdier og derfor på samme linje. Legg merke til at verdiene ikke på være helt like for denne feilen, bare hvis de er nær nok (Jeg har funnet at under 0.001 enheter er for nærme) da de vil bli sett på med samme verdi.

 

 

 

FLOTTE GREIER, MEN HVORDAN FIKSER VI DETTE?

 

Vi har faktisk flere metoder:

 

1) Finn den ugyldige kanten og flytt verticene slik at de er minst 0.001 enheter (Units) fra linjen.

 

2) Finn den ugyldige kanten og fjern den.

 

De to over er bra hvis du finner kanten lett nok, men det kan også være vanskelig.

 

3) Legg til em Optimizer Modifier til delen din og sett ‘face threshold’ til den laveste verdien som løser problemet. Du kan ha den høyere hvis du vil men Meshen din har da kanskje ikke den formen du vil ha. (I mitt testfly med dette problemet løste det seg med en terskel på 0.17)