GMAX EKSPORT PROBLEMER
Av Chris File,
oversatt av Joakim Aasen
Et utdrag fra
Chris’ glimrende side, http://takeoff.to/landing
Standard feilmelding fra MakeMDL
1) Er gamepacken riktig installert?
2) Regionale Innstillinger
3) Hvis filnavnet du eksporterer med har mellomrom,
fjern dem
4) Alt over er ok, noe er galt med modellen
1. ER GAMEPACKEN INSTALLERT
Har du kopiert innholdet av din ../FS2002/flightsim-katalog
til din ../GMAX-katalog?
2. REGIONALE INNSTILLINGER
I dine regionale innstillinger
(finnes i Control Panel) sett desimalsymbolet til punktum, ikke komma.
4. ALT OVER ER OK, HAR EKSPORT-FEILMELDING:
EKSPORT-FEIL:
Disse feilene finnes i log-filen,
laget av MakeMDL. Den finnes i katalogen du eksporterer til med samme filnavn
som modellen, men av filtype ’.log’. F.eks. eksporterte du til c:\test.mdl, vil
log-filen finnes i samme katalog med navnet test.log.
(Part ?) Found colocated vertices
within triangle
ERROR: use of undefined LOD value ?
Error in exporter: Mismatch between # vertices (?) and #
normals (?) in part ?.
(Part ?) Found co-linear vertices within triangle
Colocated
vertices
Oppstår f.eks hvis du eksporterer
en cone med radius 0, dvs. flere vertices deler samme posisjon.
Denne feilen fikses med et weld.
Enkleste er å velge alle vertices i delen og deretter velge weld. Hvis du får
en feilmelding som sier:
Fortsett ved å sette ned terskel
for weld, pilene ved siden av ’0.1’-rubrikken
nedenfor.
Ved å ”sveise” alle vertices
oppnår man at man bare har en vertex i den posisjonen og MakeMDL vil overse.
Bruk av
udefinert LOD-verdi
Dette skjer når du har et objekt med
LOD_ i navnet men uten at du har et nummer etter LOD_.
Eks: Et objekt ved navn box_LOD_hello
gir denne feilen ERROR: use of undefined LOD value HELLO
For å fikse dette, finn den
aktuelle delen og sett inn et nummer (LOD_100 f.eks)
Mismatch between
# of vertices #normals
Dette skjer når du laget en del
med 2 vertices og ingen kanter. (Hvis du prøver å lage en kant med to vertices
får du ‘colocated vertices’-feilen).
Dette fikses igjen med et weld. velg alle vertices i delen og weld.
Co-linear
vertices
La oss først definere en trekant
En trekant (triangle) i gmax er
kjent som en kant (face), kanter består alltid av 3 vertices. Et polygon består av kanter (et polygon med 4 vertices har 2
kanter)
Nå som vi vet at en kant har 3
vertices hva betyr det at makemdl sier duisse er co-linear?
Det betyr at de 3 verticesdeler
samme linje.
Under er et bilde av en kant som
ikke vil gi eksport-feil, vi går ut i fra at alle vertices har lik Z-verdi på
disse bildene.
Her er en kant
som vil gi en feil ettersom alle vertices har samme Z- og Y-verdier og derfor
på samme linje. Legg merke til at verdiene ikke på være helt like for denne
feilen, bare hvis de er nær nok (Jeg har funnet at under 0.001
enheter er for nærme) da de vil bli sett på med samme verdi.
FLOTTE GREIER, MEN HVORDAN FIKSER VI DETTE?
Vi har faktisk flere metoder:
1) Finn den
ugyldige kanten og flytt verticene slik at de er minst 0.001
enheter (Units) fra linjen.
2) Finn den
ugyldige kanten og fjern den.
De to over er bra
hvis du finner kanten lett nok, men det kan også være vanskelig.
3) Legg til em
Optimizer Modifier til delen din og sett ‘face threshold’ til den laveste
verdien som løser problemet. Du kan ha den høyere hvis du vil men Meshen din
har da kanskje ikke den formen du vil ha. (I mitt testfly med dette problemet
løste det seg med en terskel på 0.17)