Freeflight Design Shop Forum


Mini-tutorial: Fleraksers bevegelser i AA

Posted by SpinDry on Thursday, 18 January 2001, at 9:27 a.m.

12931.1 For ikke så lenge siden fortalte jeg hvordan jeg roterte nesehjulet 90 grader rundt stammen mens det gikk inn. Jeg fikk en del mail som spurte hvordan jeg gjorde det, så her er en mini-tutorial.

Landingshjul - konstruksjon. Jeg brukte en enkel stamme med en sideknagg for å forbinde med midten av et enkelt hjul. Jeg bygget stammen i to deler, en nedre og en øvre slik at jeg kan lage effekter som støtdempere og nesehjulsstyring ved en senere anledning.

Bygget først landingshjulseksjonen, la til hjulet og testet et par ganger ved å trekke inn og ut hjulene, som vanlig. Deretter laget jeg en kopi av den nedre landingshjulseksjonen og hjulet. Jeg limte disse delene inn i modellen igjen og roterte dem 30 grader langs aksen som går langs sentrum av stammen. Jeg lagret så delen i denne posisjonen og gjentok prosessen to ganger til. Til slutt hadde modellen fire nedre landingsghjulstammer og fire hjul, hver av dem rotert 30 grader.

Når dette var klart og alle delene var animert riktig, brukte jeg AA til å dele de nedre landingshjulseksjonene i fire grupper. Sjekket så at alle gruppene roterte rundt samme akse og gikk til siste steg: definisjon av bevegelses- sekvensene.

Den øverste delen av landingshjulstammen ble uforandret og bevegelsessekvensen for denne ble:

1-100:1

NB! Normalt starter man landingshjulseksjonen fra 1 i stedet for null siden det ikke er vits i å vise det når det er inne og dørene er lukket. Ville startet fra 0 hvis hjulet skulle vist seg etter at det var tat inn.

Nå, til de nedre delene: Landingshjulene skulle svinge opp normalt de første 40% av tiden for deretter å rotere jevnt 90 grader mens det gikk resten av veien inn i gearbay. Sekvensen for landingshjulseksjonen (stamme pluss hjul) blir slik:

1-60:1 H; 60-100:1

Husk at sekvensen starter fra "hjulet-inne"-posisjon. Dette vil si at landingshjulet beveger seg med normal fart 60% og vil være usynlig. Det fortsetter å bevege seg i normal fart (nøyaktig samme fart som landingshjulseksjonen over) og er synlig de siste 40% til det stopper helt ute ved 100%

Ta så seksjonen som er rotert 30 grader og definer:

1-40:1 H;40-60:1;60-100:1 H

Det vil bevege seg som resten av delene, men vil bare være synlig mellom 40-60% . De siste definisjonene er:

1-20:1 H; 20-40:1; 40-100:1 H

og/p>

1-20:1;20-100:1 H

Nå har du effekten at hjulet roterer samtidig med at det går inn. Man kan selvsagt legge til flere deler mellom de fire for å gjøre bevegelsen jevnere.

Spinny

Spinny's half-baked flightsim stuff


Back to Tips

The Freeflight Design Shop Forum is maintained with WebBBS 2.25.

Oversatt av Joakim Aasen