Alpha-Beta algoritmen

Mål: finne beste trekk for en som spiller. Beste trekk er det som gir best `verst mulig' tilstand noen trekk frem i tid.

alpha_beta(node m, float alpha, float beta)
  1. Hvis m er roten, alpha:=-INF, beta:=INF
  2. Hvis maksimal tillatt dybde nådd, beregn den statiske verdien v for `stillingen' som m definerer.
    Returner v
  3. Hvis nivået er et minimeringsnivå,
    • n:= første barn(m)
    • gjenta:
      • v:=alpha_beta(n,alpha,beta)
      • hvis v < beta, beta:=v
      • n:=neste(n)
      inntil n==NULL eller alpha > = beta
    Returner beta
  4. Hvis nivået er et maksimeringsnivå,
    • n:= første barn(m)
    • gjenta:
      • v:=alpha_beta(n,alpha,beta)
      • hvis v > alpha, alpha:=v
      • n:=neste(n)
      inntil n==NULL eller alpha > = beta
    Returner alpha

Siden er skrevet at Inge Jonassen, vennligst send en melding til inge@ii.uib.no dersom du oppdager feil eller har andre kommentarer ellers spørsmål.