Alpha-Beta algoritmen
Mål: finne beste trekk for en som spiller. Beste trekk er det som gir best `verst mulig'
tilstand noen trekk frem i tid.
alpha_beta(node m, float alpha, float beta)
- Hvis m er roten, alpha:=-INF, beta:=INF
- Hvis maksimal tillatt dybde nådd, beregn den statiske verdien v for `stillingen'
som m definerer.
Returner v
- Hvis nivået er et minimeringsnivå,
- n:= første barn(m)
- gjenta:
- v:=alpha_beta(n,alpha,beta)
- hvis v < beta, så beta:=v
- n:=neste(n)
inntil n==NULL eller alpha > = beta
Returner beta
- Hvis nivået er et maksimeringsnivå,
- n:= første barn(m)
- gjenta:
- v:=alpha_beta(n,alpha,beta)
- hvis v > alpha, så alpha:=v
- n:=neste(n)
inntil n==NULL eller alpha > = beta
Returner alpha
Siden er skrevet at Inge Jonassen, vennligst
send en melding til inge@ii.uib.no dersom du oppdager
feil eller har andre kommentarer ellers spørsmål.